MANIFEST/MANIFIESTO

(en valencià)

"S’escriu AIGUA, es llegeix DEMOCRÀCIA"


22 de març 2013 – Dia Mundial de l’Aigua



La Xarxa Valenciana per l’Aigua Pública, formada per les entitats i persones sotasignants, manifesta que:

L’aigua és essencial per a la vida al planeta. Els ecosistemes aquàtics (els rius, llacs, brolladors, zones humides, etc.) exerceixen funcions clau per a la biosfera i per a la pròpia existència de les societats humanes a més de proveir d’aigua per a l’agricultura, la indústria i la producció d’energia.

En juliol de 2010 l’Assemblea General de les Nacions Unides va declarar que el dret a l’abastament i sanejament adequat és "un dret humà essencial per al ple gaudiment de la vida i de tots els drets humans".

La consideració de l’aigua com un bé comú i com a dret humà bàsic exigeix un model de gestió que no es subordine a l’obtenció del benefici privat i que garantisca l’eficàcia, la solidaritat, l’eficiència, l’equitat, el control democràtic dels operadors dels serveis de l’aigua i la conservació dels ecosistemes aquàtics.

L’abastiment i el sanejament en un territori determinat es produeix normalment en règim de monopoli: els usuaris no poden triar el subministrador i, per tant, no hi ha competència al mercat. A l’estat espanyol la competència pel mercat –es a dir per quina empresa es fa amb el subministrament en un procés de privatització- és molt limitada, ja que dos grups empresarials es reparteixen el 80% del sector de l’aigua privatitzada.

Un dels motors fonamentals de la privatització d’aquest sector, que considerem necessari denunciar, és la cerca d’ingressos immediats per part de les administracions locals. Els ingressos provinents de la venda dels serveis d’aigua, a través dels cànons concessionals, que posteriorment es repercuteixen a la ciutadania en el seu rebut d’aigua,  generalment no són finalistes i no es dediquen directament a millorar aquests serveis sinó a altres qüestions, fins i tot alienes als propis serveis. 

Les privatitzacions, totals o parcials, realitzades a Espanya a partir dels anys vuitanta, han produït en molts casos pujades desproporcionades en el preu de l’aigua, incompliments de les clàusules dels contractes, manca de transparència en la seva gestió (emparant-se en el dret a la confidencialitat de la informació empresarial), disminució de les seues obligacions mediambientals i pèrdua del control efectiu del servei per part de les autoritats municipals, en part derivada de la manca de compliment de les obligacions de control que ha d’exercir qualsevol responsable públic. La privatització implica també una disminució de la qualitat de la democràcia en impedir la participació i el control de la ciutadania en la gestió dels serveis de l’aigua.

Davant d’aquestes dades, és un fet que les empreses públiques ben gestionades són més eficients i compleixen alhora amb els objectius d’equitat social i conservació dels ecosistemes, com ho vénen demostrat des de fa molt de temps entitats com EMASESA (Sevilla), Canal d’Isabel II (Madrid) o el Consorci d'Aigües del Gran Bilbao, per citar uns pocs exemples considerats de referència a l’Estat espanyol. Tot i que en aquestes empreses hi ha molt a millorar pel que fa a transparència, participació pública i responsabilitat ambiental.

Però la defensa de la gestió pública no és suficient si es manté el funcionament actual dels serveis públics de l’aigua. Defensem un model que combine la qualitat i l’eficiència en la prestació del servei, amb la transparència i la participació ciutadana en la seua gestió. Defensem un model de gestió que entenga i assumisca plenament que una bona salut dels ecosistemes aquàtics és la garantia bàsica de satisfacció de les necessitats humanes a llarg termini. Un model de gestió conscient que l’eficiència i l’equitat en la gestió del sistema només es garanteix amb professionalitat, transparència, accés a la informació, rendició de comptes, participació activa dels treballadors de les pròpies empreses i control públic directe de la ciutadania.

En l’actualitat, la greu crisi econòmica i les polítiques de duríssims ajustos en totes les administracions públiques, estan propiciant una acceleració del procés de privatització (amb diverses fórmules) dels serveis d’aigua potable i sanejament, que està generant una forta oposició social al voltant de plataformes contra la privatització que agrupen associacions de veïns, sindicats, entitats ecologistes, etc. i, en alguns casos, partits polítics.
En aquest context naix la Xarxa Valenciana per l’Aigua Pública amb l’objectiu de coordinar tots els moviments existents contra la privatització de la gestió de l’aigua, intercanviar experiències i col•laborar en les estratègies de lluita. La defensa de la gestió pública de l’aigua és un gran repte, una exigència democràtica i un deure per garantir a la ciutadania el dret humà a uns serveis de proveïment d’aigua potable i sanejament de qualitat.

El nostre propòsit és:
  1. Defensar el cicle integral de l’aigua com a bé públic, gestionat al 100% des del sector públic, evitant la seua mercantilització i la seua conversió en objecte de lucre i d’especulació, així com denunciar totes les activitats que vagen encaminades a la privatització total o parcial de la gestió del cicle integral de l’aigua i dels serveis d’aigua i sanejament.
  2. Donar suport i promoure iniciatives al País Valencià contra la privatització dels serveis de l’aigua i per la remunicipalització dels ja privatitzats.
  3. Exigir i ajudar a implantar nous models de gestió pública de l’aigua que combinen la qualitat i eficiència del servei, amb la transparència i la participació ciutadana, tot sensibilitzant i informant tant a la població com als responsables públics.
  4. Coordinar els esforços que s’estan realitzant al nostre país amb el moviment internacional contra la privatització de proveïment i sanejament i per la consecució efectiva del dret humà a l’aigua.

ENTITATS INICIALMENT INTEGRADES EN LA XARXA VALENCIANA PER L’AIGUA PÚBLICA:
  1. Acció Cultural del País Valencià
  2. Acció Ecologista – Agró
  3. Asociación Matriarcal
  4. ATTAC – País Valencià
  5. Comissions Obreres del País Valencià – CCOO-País Valencià
  6. Confederació d’Associacions de Veïns i Consumidors de la Comunitat Valenciana - CAVE-COVA
  7. Coordinadora de Agricultores y Ganaderos de la Comunidad Valenciana – COAGCV   
  8. Enginyeria Sense Fronteres – València
  9. Federació d’Ecologistes en Acció del País Valencià
  10.  Fundació Nova Cultura de l’Aigua
  11. Intersindical Valenciana
  12. L'Alficòs - Consum Ecològic (Petrer)
  13. Plataforma per la Sobirania Alimentària del País Valencià
  14. SEO-BirdLife
  15. Unió de Llauradors i Ramaders del País Valencià
  16. Unió General dels Treballadors del País Valencià – UGT-País Valencià
  17. WWF-València
  18. Xúquer Viu

(en castellano)


"Se escribe AGUA, se lee DEMOCRACIA"


22 de marzo 2013 - Día Mundial del Agua




La Red Valenciana por el Agua Pública, formada por las entidades y personas abajo firmantes, manifiesta que:

El agua es esencial para la vida en el planeta. Los ecosistemas acuáticos (ríos, lagos, manantiales, humedales, etc.) desempeñan funciones clave para la biosfera y para la propia existencia de las sociedades humanas además de proveer de agua para la agricultura, la industria y la producción de energía.
En julio de 2010 la Asamblea General de las Naciones Unidas declaró que el derecho al abastecimiento y saneamiento adecuado es "un derecho humano esencial para el pleno disfrute de la vida y de todos los derechos humanos".
La consideración del agua como un bien común y como derecho humano básico exige un modelo de gestión que no se subordine a la obtención del beneficio privado y que garantice la eficacia, la solidaridad, la eficiencia, la equidad, el control democrático de los operadores de los servicios del agua y la conservación de los ecosistemas acuáticos.
El abastecimiento y el saneamiento en un territorio determinado se produce normalmente en régimen de monopolio: los usuarios no pueden elegir el suministrador y, por tanto, no hay competencia en el mercado. En España la competencia por el mercado-es decir, por qué empresa se hace con el suministro en un proceso de privatización- es muy limitada, ya que dos grupos empresariales se reparten el 80% del sector del agua privatizada.
Uno de los motores fundamentales de la privatización de este sector, que consideramos necesario denunciar, es la búsqueda de ingresos inmediatos por parte de las administraciones locales. Los ingresos provenientes de la venta de los servicios de agua, a través de los cánones concesionales, que posteriormente se repercuten a la ciudadanía en su recibo de agua, generalmente no son finalistas y no se dedican directamente a mejorar estos servicios sino a otras cuestiones , incluso ajenas a los propios servicios.
Las privatizaciones, totales o parciales, realizadas en España a partir de los años ochenta, han producido en muchos casos subidas desproporcionadas en el precio del agua, incumplimientos de las cláusulas de los contratos, falta de transparencia en su gestión (amparándose en el derecho a la confidencialidad de la información empresarial), disminución de sus obligaciones medioambientales y pérdida del control efectivo del servicio por parte de las autoridades municipales, en parte derivada de la falta de cumplimiento de las obligaciones de control que debe ejercer cualquier responsable público. La privatización implica también una disminución de la calidad de la democracia al impedir la participación y el control de la ciudadanía en la gestión de los servicios del agua.
Ante estos datos, es un hecho que las empresas públicas bien gestionadas son más eficientes y cumplen al mismo tiempo con los objetivos de equidad social y conservación de los ecosistemas, como lo vienen demostrado desde hace mucho tiempo entidades como EMASESA (Sevilla), Canal de Isabel II (Madrid) o el Consorcio de Aguas del Gran Bilbao, por citar unos pocos ejemplos considerados de referencia en España. Aunque en estas empresas hay mucho que mejorar en cuanto a transparencia, participación pública y responsabilidad ambiental.
Pero la defensa de la gestión pública no es suficiente si se mantiene el funcionamiento actual de los servicios públicos del agua. Defendemos un modelo que combine la calidad y la eficiencia en la prestación del servicio, con la transparencia y la participación ciudadana en su gestión. Defendemos un modelo de gestión que entienda y asuma plenamente que una buena salud de los ecosistemas acuáticos es la garantía básica de satisfacción de las necesidades humanas a largo plazo. Un modelo de gestión consciente de que la eficiencia y la equidad en la gestión del sistema sólo se garantiza con profesionalidad, transparencia, acceso a la información, rendición de cuentas, participación activa de los trabajadores de las propias empresas y control público directo de la ciudadanía.
En la actualidad, la grave crisis económica y las políticas de durísimos ajustes en todas las administraciones públicas, están propiciando una aceleración del proceso de privatización (con diversas fórmulas) de los servicios de agua potable y saneamiento, que está generando una fuerte oposición social alrededor de plataformas contra la privatización que agrupan asociaciones de vecinos, sindicatos, entidades ecologistas, etc. y, en algunos casos, partidos políticos.
En este contexto nace la Red Valenciana por el Agua Pública con el objetivo de coordinar todos los movimientos existentes contra la privatización de la gestión del agua, intercambiar experiencias y colaborar en las estrategias de lucha. La defensa de la gestión pública del agua es un gran reto, una exigencia democrática y un deber para garantizar a la ciudadanía el derecho humano a unos servicios de abastecimiento de agua potable y saneamiento de calidad.

Nuestro propósito es:

  1. Defender el ciclo integral del agua como bien público, gestionado al 100% desde el sector público, evitando su mercantilización y su conversión en objeto de lucro y de especulación, así como denunciar todas las actividades que vayan encaminadas a la privatización total o parcial de la gestión del ciclo integral del agua y de los servicios de agua y saneamiento.
  2. Apoyar y promover iniciativas en el País Valenciano contra la privatización de los servicios del agua y por la remunicipalización de los ya privatizados.
  3. Exigir y ayudar a implantar nuevos modelos de gestión pública del agua que combinen la calidad y eficiencia del servicio, con la transparencia y la participación ciudadana, sensibilizando e informando tanto a la población como a los responsables públicos.
  4. Coordinar los esfuerzos que se están realizando en nuestro país con el movimiento internacional contra la privatización de abastecimiento y saneamiento y por la consecución efectiva del derecho humano al agua.


ENTIDADES INICIALMENTE INTEGRADAS EN LA RED VALENCIANA POR EL AGUA PÚBLICA:
  1. Acció Cultural del País Valencià
  2. Acció Ecologista – Agró
  3. Asociación Matriarcal
  4. ATTAC – País Valencià
  5. Comisiones Obreras del País Valenciano – CCOO-PV
  6. Confederación de Asociaciones de Vecinos i Consumidores de la Comunitat Valenciana - CAVE-COVA
  7. Coordinadora de Agricultores y Ganaderos de la Comunidad Valenciana – COAGCV  
  8. Ingenieria sin Fronteras – Valencia
  9. Federació d’Ecologistes en Acció del País Valencià
  10. Fundación Nueva Cultura del Agua
  11. Intersindical Valenciana
  12. L'Alficòs - Consum Ecològic (Petrer)
  13. Plataforma per la Sobirania Alimentària del País Valencià
  14. SEO-BirdLife
  15. Unió de Llauradors i Ramaders del País Valencià
  16. FITAG-UGT-País Valenciano
  17. WWF-Valencia
  18. Xúquer Viu

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada